Globe
Grenzenloos Goed

Studiereis Kanaaleilanden met Buro Scanbrit

De Kanaaleilanden zijn een ontzettend leuke en verrassende bestemming voor iedereen! Op Jersey kan je uren fietsen, wandelen, slenteren door St Helier en cultuur snuiven in een van de vele bezienswaardigheden en attracties. Guernsey is weer totaal anders, uiteraard kan je hier wandelen en slenteren door het gezellige St Peters Port maar dit eiland leent zich ook perfect als watersport en strandbestemming. Vliegen met VLM is ook een feest, tijdens de vlucht wordt je flink in de watten gelegd en voor je het weet is de vlucht voorbij!

Dag 1

Op woensdag 22 april vloog ik samen met 30 collega’s uit de reiswereld met VLM Airlines naar Jersey. Tijdens de 1,5 uur durende vlucht werden we goed in de watten gelegd door het personeel en na een comfortabele vlucht stonden we alweer op de kleine luchthaven van Jersey. Binnen 5 minuten hadden we onze koffers en een klein half uur later checkte we in in het mooie Best Western Royal in St Helier.

Na de lunch werd de groep in tweeën gedeeld: de ene helft ging Blokarten en ik werd ingedeeld op de Seymour Walk, een wandeling van een kleine 3 uur op de bodem van de zee! Uiteraard was er geen water, de Kanaaleilanden kent het op 2-na hoogste getijverschil ter wereld, wel 12 meter… De wandeling was ontzettend mooi en deed wat bizar overkomen. De zeebodem is een land op zich, en overal waar je keek kropen krabbetjes weg, lagen oesters of zaten andere beestjes. Eenmaal aangekomen in de Seymour Tower kregen we te horen dat deze toren te huren was als accommodatie. Voor €375 per nacht beschik je over je eigen privé eiland met max. 7 personen!

Na deze activiteit was het snel opfrissen en gingen we met de bus naar het uiterste zuiden van het eiland waar we ons diner hadden. Het restaurant was gelegen op een klif waardoor we ene prachtig zicht hadden op de zonsondergang…

Dag 2

Vroeg uit de veren vandaag voor een cultureel bezoek aan de Jersey War Tunnels! De kanaaleilanden zijn gedurende de Tweede Wereldoorlog bezet geweest door Duitse troepen. Om een veilig onderkomen te hebben tegen luchtaanvallen hebben lieten ze dit tunnelsysteem aanleggen door gastarbeiders. In de tunnels was een expositie opgesteld over de Kanaaleilanden tijdens de Tweede Wereldoorlog, die gek genoeg pas een jaar na D-Day (Normandië ligt 30KM van de Kanaaleilanden) bevrijdt zijn.

Na dit indrukwekkende bezoek gingen we lunchen in de haven van St Helier om vervolgens de gloednieuwe ferry naar St. Peters Port, Guernsey te nemen. In slechts een uurtje tijd arriveerden we in de haven en werden we per bus naar het mooi gelegen Le Chene Hotel gebracht. Na een uurtje in de zon te hebben gezeten gingen we terug naar St Peters Port. Hier kregen we van gids Annette Henry een geweldige tour de de stad en werden we mee teruggenomen in de bewogen geschiedenis van het eiland. ’s Avonds hadden we wederom een heerlijk diner in de hoofdstad en sloten we de avond af met een lekker drankje.

Dag 3

Vandaag mocht ik mijn angsten overwinnen, vroeg op om te gaan coasteeren. Letterlijk wil dit zeggen dat je over glibberige rotsen moet klimmen en vervolgens van 8/9 meter naar beneden moet springen. Eenmaal gewend aan het koude water en na de eerste sprong zit je goed in de flow en dankzij de adrenaline wil je alleen nog maar springen… Ontzettend leuk!

Na het coasteering gingen we per boot naar het naastgelegen Herm. Herm ligt op 20 minuten varen van St Peters Port en telt slechts 66 inwoners. Het eiland bestaat slechts uit een (goed) hotel, een paar woningen, vakantiehuisjes en wat winkels. Tot rust komen is ook geen enkel probleem: je kan er prachtig wandelen en er zijn grote, brede, witte zandstranden met een prachtig blauwe zee. Herm deed mij erg denken aan de Caribbean!

’s Avonds hadden we een gezellige winetasting met lokale producten en sloten we de laatste avond af in het hotel.

Dag 4

Na het lekkere ontbijt bezochten we Cornet Castle, gelegen in St Peters Port. Het is een mooi gelegen kasteel in de haven van St. Peters Port. Hier kregen wij een rondleiding van een gids en kregen we op die manier alles te weten over de geschiedenis van dit kasteel.

Rond 11:15 uur was het tijd voor de afsluiter: een echte Engelse High Tea in het Best Western Moores Central. Aansluitend werden wij weer naar de luchthaven gebracht om vervolgens en een ruim uur weer terug te vliegen naar Rotterdam.