Globe
Grenzenloos Goed

Kleurrijk Colombia!

Op donderdag 10 oktober verzamelden we met alle door Avila Reizen en KLM uitgenodigde reisagenten vroeg in de ochtend op Schiphol voor onze vlucht naar Bogota.

Onze 11 daagse studiereis naar Colombia ging beginnen!

Na een vlucht van ca 11 uur aangekomen te zijn was het vanwege het tijdsverschil van 7 uur verstandig om gewoon lekker door te gaan en gelijk vanaf de luchthaven richting de stad te vertrekken voor een stadstour. Bogota is een echte studenten stad met een gemiddelde leeftijd van 27 jaar! De lokale gids nam ons mee door de oudste wijk van Bogota waar je nog de kleurrijke en schattige huisjes kunt vinden, maar achter de oude muren bevinden zich ook leuke hippe bars en koffietentjes en restaurants. Hierna liepen we richting het plein met de kathedraal, echter vanwege demonstraties werd het op gegeven moment verstandiger om ons te verschuilen in een van souvenir shops omdat de sfeer ineens een stuk grimmiger werd. In het winkeltje waren de mensen uitermate vriendelijk en mochten we zelfs in hun kantoortje achter zitten terwijl zij de luiken sloten en zelfs hekken voor de deur plaatsten zodat ons niks kon gebeuren. Omdat het verkeer vanwege politie afzettingen redelijk afgesloten was duurde het even voordat onze chauffeur met onze bus in de buurt kon komen om ons op te pikken. Na een tijdje lukte dit en konden we richting het hotel Four Seasons Medina Bogota. Een prachtig hotel, erg sfeervol waar je je direct thuis voelt. Na een kort opfris momentje hebben we heerlijk gedineerd in het hotel. Omdat het voor ons gevoelsmatig half drie in de nacht was vertrokken we allemaal vroeg naar ons mandje.

Op dag 2 vlogen we vroeg in de ochtend van Bogota naar Armenia. Aangekomen bij de logde Haciënda Bambusa werden we hartelijk verwelkomd door het voltallige personeel. Wat ligt deze accommodatie prachtig verscholen in de natuur met prachtige uitzichten! De kleinschalige accommodatie was met onze komst van 10 personen gelijk vol geboekt. Na een heerlijk ontbijtje werden we naar de haciënda gebracht om een mooie rit te gaan maken te paard, wat een belevenis was dat, door het prachtige landschap, over heuvels, door bossen en rivieren, heerlijk! Daarna lunchten we boven op de heuvel met een prachtig uitzicht! In de middag werden we weer bij Haciënda verwacht voor een wandeling naar de cacaoplantage, we kregen een goede uitleg over het gehele proces van cacao telen en verwerken. De wandeling eindigde in een bamboe bos waar een gedekte tafel klaar stond met heerlijke fruitpunch. Hierna heb ik heerlijk een duik genomen in het mooie zwembad van Haciënda Bambusa en konden we ons klaar maken voor de borrel en het diner. Na een Lulu ‘met’ op de patio kwam het muzikale trio binnen voor de traditionele volksmuziek, erg mooi! Ineens stonden er mooie fakkels aan en werden we naar een idyllisch plekje geleid waar weer een prachtige gedekte tafel stond bij een kampvuur, voor het diner, wat een fantastische afsluiter van een mooie en leuke dag!

Deze dag, 12 oktober, was het dia de la Raza, ook wel Columbus dag genoemd. Columbus dag is een herdenkingsdag in verschillende landen in Latijns-Amerika, de Verenigde Staten en Spanje waarop men de aankomst van de Italiaanse ontdekkingsreiziger in Spaanse dienst Christoffel Columbus op het continent Amerika op 12 oktober 1492 herdenkt. Vanuit Haciënda Bambusa reden we in ca 1,5 uur naar Salento, schattig, kleurrijk, authentiek plaatsje gelegen tussen de groene heuvels van de koffieregio, met een mooi plein Plaza Bolivar vernoemd naar de beroemde vrijheidsstrijder Simon Bolivar. Elk plein in Colombia is naar hem vernoemd. Het kon dan ook niet ontbreken een lekker kopje koffie te drinken bij Café Jesus Martin, waar de Barista zelfs meedingt voor het Nationale kampioenschap Barista. Voor mij als koffieliefhebber zeker een must! Hierna gingen we door naar de Cocora Vallei, waar je de hoogste palmbomensoort ter wereld, de waxpalmen, kunt vinden. Je kon hier een mooie wandeltocht maken of zelfs te paard naar boven. Het gebied is heuvel/ bergachtig. De condor komt hier ook in het gebied voor en wij hebben er gelukkigerwijs een mogen zien. Omdat het dus een nationale feestdag is was het extra druk overal, ook Colombianen zelf gingen op pad, wat zorgde voor gezelligheid op straat en in de cafeetjes. Na een heerlijke lunch gingen we door naar een koffie finca om te zien en uitleg te krijgen hoe koffie wordt geteeld en verwerkt. Natuurlijk konden we ook de lekkere koffie proeven!

De dag eindigde bij de mooie accommodatie Casa San Carlos in Pereira, mooie accommodatie grotendeels van Bamboe gemaakt in een prachtige omgeving.

Na een korte nacht stond een lange busrit op het programma. We gingen via een alternatieve route van Pereira naar Medellin, waardoor we langs leuke authentieke dorpjes kwamen, via kronkelwegen door de bergen. We kwamen langs Manizales, Salamina, Aguadas en Arma. Heel bijzonder is te zien dat de huizen tegen de wand aangeplakt zijn gebouwd, de plantages van bananen, koffie en fruitgewassen staan allemaal op de hellingen, ook de koeien grazen op de hellingen, toch een wonder dat het allemaal goed lijkt te gaan! Bij de eerste stop in Manizales werden we ontvangen door een man in traditionele kledij, trots als hij was legde hij alles uit waar het oorspronkelijk voor diende. Wat een trots volk is het! In Salamina was toevallig vandaag de paarden parade met vrouwelijke ruiters, een heel spektakel en echt leuk om gezien te hebben. In een leuk tentje aan het plein hebben we geluncht. Toen we bij een volgende stop in Aguadas aankwamen werden we ontvangen door een politieagent van de toerisme politie, hij leidde ons rond door het dorp en deed zelfs de uitleg hoe de strooien hoeden gemaakt worden die hier uit dit dorp vandaan komen. Zijn kleine vriend Santiago ( jongen van 12 jaar oud, die zijn ouders heeft verloren en door de agent een beetje onder zijn hoede wordt genomen) hielp hem bij alles, wat een prachtventje, echte vrienden zijn het. Omdat we op een bergweg achter wat vrachtwagens terecht kwamen duurde de rit wat langer dan gepland en kwamen we omstreeks tien uur in de avond aan in Medellin. We konden gelukkig nog een sandwich bestellen om vervolgens toch met een vol buikje lekker naar bed te kunnen.

Na een lekker ontbijtje gingen we met een gids richting het oude centrum. Hier zagen we de oude gebouwen van bijv. het treinstation ( de trein rijdt niet meer i.v.m. mismanagement van de overheid) We kwamen ook langs de beelden van Botero; Fernando Botero (Medellín, 19 april 1932) is een Colombiaans schilder en beeldhouwer. Sinds een jaar of tien zit Medellin in de lift. Ondanks dat de trein niet meer rijdt hebben ze een metro aangelegd van Noord naar Zuid om deze met elkaar te verbinden. Ook zijn er kabelbanen gebouwd om de hoger gelegen gedeelten van de stad beter bereikbaar te maken. Zo gingen we na de stadswandeling met de metro en daarna door met de kabelbaan naar een van de wijken die vroeger niet toegankelijk waren vanwege de gangs die toen aan de macht waren. Nu is dit goed te bezoeken. Na een heerlijke lunch gehad te hebben werden we met de bus naar Comuna 13 gebracht. Vroeger de meest gevaarlijke plek ter wereld, maar tegenwoordig door de jongeren die erg met hip hop bezig zijn is dit veilig geworden en de jongeren worden zo van de straat gehouden. Je vindt hier prachtige muurschilderingen. Ook zagen we een breakdance optreden en werd er gerapt. We mochten zelfs een kijkje nemen in het community house van de jongeren. Ze gaven een Privé optreden met breakdance en we mochten zelf graffiti maken.

De dag daarna vlogen we vanuit Medellin vanaf de nationale luchthaven in ongeveer 45 minuten naar Nuqui, gelegen aan de Pacifische kust van Colombia. Vervolgens gingen we per speedboot in ca 30 minuten naar de accommodatie El Cantil lodge. Dit is een eco lodge, je verblijft in hutjes zonder warm water en electriciteit, maar de locatie is prachtig, echt een pareltje! Je kunt hier tal van activiteiten doen, wij zijn naar de waterval geweest waar je ook in kunt zwemmen, in de middag hebben we een wandeling langs het strand gemaakt van een uur waarna je kunt badderen in de thermale bronnen, vervolgens zijn we walvissen gaan spotten, erg leuk! Maar je kunt hier ook nog andere dingen doen zoals kanoën, stand up peddelen etc. Het is eten wat de pot schaft, maar erg lekker! In de avond wordt een kampvuur klaargemaakt en kun je heerlijk van de geluiden van de zee genieten, hier slaap je perfect op!

Ondertussen was het alweer 16 oktober en vlogen we weer terug vanuit Nuqui naar Medellin, hier stond de bus klaar en gingen we weer op weg naar de volgende bestemming: Guatape! Dit is ongeveer 1,5 uur rijden vanaf Medellin. Guatape is een authentiek dorpje gelegen aan een stuw meer, met mooie kleuren en een rots die je kunt beklimmen, wat wij natuurlijk ook hebben gedaan! Meer dan 700 treden naar boven, maar zeer de moeite waard voor het uitzicht! Hierna werden we naar de boot gebracht voor de boottocht naar de lodge Pietra Santa! Mooie kleinschalige lodge met verschillende overnachtingsmogelijkheden. Ze hadden zelfs een floating diner klaargemaakt , dineren op een vlot op het meer met fakkels en daarna kampvuur op het land, wederom een prachtige avond.

Vanuit Pietra Santa vertrokken we in de ochtend vroeg in een half uurtje met de boot naar Guatape hier stond de bus weer klaar om ons naar de luchthaven van Medellin te brengen, deze rit duurde ca anderhalf uur. Op Medellin international Airport namen we het vliegtuig naar Cartagena. De vlucht duurde een ruim uur. Daarna werden we opgepikt en naar de haven van Cartagena gebracht, hier stond een luxe boot ter beschikking van de accommodatie waar we daarna in drie kwartier naartoe zouden gaan; Isla Baru hotel. Onderdeel van Leading hotels of the World. We werden verrast, want we mochten in een boomhut/ paalwoning slapen . Ongeveer 50 treden omhoog en dan had je een terras met lounge bedden, tafel en stoelen en een jacuzzi. De kamer was ruim opgezet met alle voorzieningen en met rieten dak. Na een duik in het warme heerlijke zeewater en onder het genot van een cocktail ging de zon onder. We gingen nog niet eten want we werden om 19.30 uur verwacht bij de Marina voor een excursie om met oplichtend plankton te zwemmen. Door een chemische reactie licht het plankton op als je met je hand door het water gaat. Met een snorkel op is het nog beter zichtbaar, wat een gave ervaring. Hierna snel opfrissen en tijd voor het diner en daarna lekker naar bed, waarbij bij sommigen van ons ineens een wasbeer boven op het terras van de boomhut zat, probeer dan maar eens rustig te gaan slapen…..

Toen ik wakker werd stroomde het van de regen, na een beetje gerommeld te hebben op de kamer waagde ik het toch om lopend op zoek te gaan naar het ontbijt restaurant. Gelukkig was een paraplu voorhanden. Na een heerlijk ontbijt klaarde het op en kon er weer gezwommen worden! Ook wilde ik wel eens suppen (dat had ik nog nooit gedaan) dus zo gezegd zo gedaan, ook nog even lekker gezwommen en toen gedoucht en omgekleed, koffer weer ingepakt voor vertrek weer richting Cartagena. De speedboot bracht ons in ca 45 minuten richting de Marina van Cartagena waar de bus klaar stond voor transfer naar het hotel Casa San Agustin, ook onderdeel van ‘Leading hotels of the World’ prachtige sfeervolle accommodatie, binnen de stads muren. Op uitnodiging voor de lunch aten we in restaurant Alma van het hotel, zeer hoog niveau, heerlijke ceviche. Hier kwam ik in een prachtige ruime zolderkamer terecht, echt net een balzaal! Toen hebben we een stadswandeling gemaakt van ca 2,5 uur waar we een stop maakten op de stadsmuur bij Café del Mar, heerlijke plek voor een sundowner! Toen we weer wat verder liepen werden we ineens een café in geloodst en stond daar een rum proeverij klaar van ‘ El Baron’ in een preaky blinders- achtige setting kregen we uitleg over het ontstaan van de rum en de verschillende soorten, unaniem kwam “dictador” als beste rum er uit, een heerlijke 20 jaar oude rum. Toen even terug naar het hotel om op te frissen om vervolgens weer heerlijk te gaan dineren. Dit keer bij’ Celele’ in de nominatie voor beste 50 restaurants ter wereld. Heerlijke gerechten kwamen voorbij met bijpassende wijnen/bieren/rums etc. Na dit heerlijke diner was het tijd voor een salsa dansje, waar kan dat beter dan bij Havana, de salsa club in Cartagena met live muziek. Wat een heerlijke sfeer, jong en oud alles door elkaar.

Na het ontbijt gingen we nog even op pad om wat verschillende hotels te bekijken binnen de stadsmuren van Cartagena. Stuk voor stuk mooie accommodaties, de ene wat kleinschaliger dan de andere. Vervolgens pakten we de koffers in en konden we voor vertrek naar de luchthaven nog een laatste keer gaan lunchen met z’n allen, wederom in een super leuk restaurantje genaamd ‘Mardeleva’ onder begeleiding van heerlijke live muziek. Toen was het einde echt in zicht en vertrokken we richting de luchthaven van Cartagena en namen we afscheid van deze heerlijke veelzijdige, kleurrijke bestemming.

Adios!

Ik zou een ieder die van reizen houdt deze bestemming aanraden!

Wie houdt er nu niet van lekker eten, natuur, kleurrijke cultuur, koffie, cacao, salsa, vriendelijke en gastvrije mensen?

Interesse? Vraagt u bij ons naar de mogelijkheden, wij kunnen desgewenst de reizen op maat voor u maken.