Globe
Grenzenloos Goed

Mijn eerste echte kennismaking met Kenia

Wat een land, niet in een woord te beschrijven zo veelzijdig!

Ik mocht samen met een van onze agenten en 5 andere mede-collega’s (vanuit heel Nederland) kennis maken met Kenia.

Wel geteld in een rondreis van 10 dagen uit en thuis. Vertrokken vanuit Amsterdam met een directe vlucht naar Nairobi met de KLM.

Eenmaal aangekomen op Nairobi airport voel je meteen de warme deken om je heen vallen, Afrika, mensen kijken je vrolijk aan en je wordt welkom geheten JAMBO!

Vanaf de luchthaven hebben we een transfer van ongeveer 20 min gehad naar ons overnachtingshotel. Hierna meteen ons bed ingedoken, want de volgende dag vertrokken wij al richting de Masai Mara.

Deze rit vanuit Nairobi duurde ongeveer 3 uur per Jeep 4×4, maar onderweg zie je het landschap aan je voorbij gaan.

Aangekomen in onze lodge konden we eerste even heerlijk lunchen en nog even settelen voordat onze game drive begon om 16.00 uur. Gedurende de reis hebben we een chauffeur bij ons, Simon was de gelukkige deze reis, die ons ,7 vrouwen mocht rondrijden.  Simon was ook de chauffeur voor de game drives, dit was mijn eerste kennismaking met safari, dus ik was op en top gespitst om dieren te spotten. En wat wij op de eerste game drive meegemaakt hebben, doen sommige mensen meerdere vakanties over.

Ik heb gewoon tijdens mijn eerste game drive THE BIG FIVE gezien!! Ik was een stuiterende stuiterbal deze game drive vol van alle indrukken!

Deze avond en de daarop volgende is het SAROVA MARA GAME CAMP ons onderkomen.

SAROVA MARA GAME CAMP

Ligt in het hart van het Masai Mara wildreservaat. Op 260 km van Nairobi (3u rijden) of 40 min. vliegen. De lodge ligt op 20 min. rijden van de airstrip. Het kamp bestaat uit 20 Club tenten, 53 Standaard tenten en 2 Familie tenten. De tenten zijn uitgerust met badkamer, douche, toilet, koffie- en theefaciliteiten. De luxueuze Club tenten beschikken ook over een bad en een terras voor wildobservatie en privé diners. Er is een zwembad, wasserijservice, souvenirwinkel, babysitservice, boma en Tulia Spa tent. Het Isokon Restaurant serveert maaltijden in buffetvorm met live cooking en verse ingrediënten uit de groenten- en kruidentuin. Overdag kan u terecht in de Ewaso Pool Bar voor een verfrissend drankje en ’s avonds kan u ontspannen in de Oloip Bar bij de open haard. Champagne ontbijt, picknicks en bush diners worden ook aangeboden.

Na 2 nachten geslapen te hebben bij Masai Mara NP was het weer tijd om de koffer te pakken. In combinatie met een game drive en site inspectie zijn we deze dag doorgereden naar Lake Nakuru National Park.

Lake Nakuru National Park dat bekend is om zijn flamingo’s en pelikanen. Vanwege een ondergrondse verschuiving in 2013 is de waterstand tegenwoordig hoger dan voorheen. Hetgeen ervoor zorgt dat de flamingo’s niet meer in zeer grote getalen voorkomen. Het blijft echter nog steeds een vogelparadijs, met meer dan 400 vogelsoorten. Lake Nakuru National Park is een beschermd wildreservaat voor bedreigde diersoorten zoals de zwarte en witte neushoorns en de Rothschild giraf.

Hier hebben wij een nacht geslapen, en de volgende ochtend was het weer tijd om door te gaan. In combinatie met een site inspectie gaan wij vandaag onderweg naar het prachtige AMBOSELI NATIONAAL PARK. Tijdens deze reis word ik keer op keer verrast door de verschillende landschappen die ik aan mij voorbij zie gaan. Deze dag ga je van een vlak landschap echt de groene heuvels in, je ziet veel boerderijen waar vee om heen grazen, maar ook veel gewassen die verbouwd worden. De tempratuur is ook een stuk koeler als je de bergen in trekt.

De tempratuur is echter aangenaam ook al zie je de lokale mensen echt met sjaals en mutsen op lopen. Wij zijn ook verschillende moment gestopt onderweg, om even een ‘checking the tyres’ moment te doen ( lees 7 vrouwen in een safari jeep en een hoop water onderweg 😉 ).

Het Amboseli Nationaal Park is met een oppervlakte van ongeveer 392 km² niet het grootste park van Afrika, maar heeft wel het grootste aantal olifanten per vierkante kilometer. Deze kolossen kan je zien grazen over de weidse vlaktes, met als kers op de taart de berg Kilimanjaro op de achtergrond. Een unieke belevenis.

Naast de talrijke olifanten kent het Amboseli Nationaal Park een uitgebreid wildleven. Hier leven onder meer buffels, leeuwen, hyena’s, zebra’s en giraffen en meer dan 400 vogelsoorten. De fauna en flora wordt aangevuld met het prachtige beeld van de Kilimanjaro, die altijd op de achtergrond aanwezig is.

Ook hier is het weer vroeg de koffer inpakken en vertrekken, een ontbijt box nemen wij mee voor onderweg. Op naar Tsavo West NP.

In dit park leeft een grote verscheidenheid wilde dieren in een indrukwekkend landschap ontstaan door vulkanische activiteiten. Tijdens de rit ziet u de bijzondere lavastromen van de Shetani grotten.

Tsavo West Nationaal Park is ontstaan voornamelijk uit vulkanische activiteiten tot ongeveer 500 jaar geleden. De erupties hebben het landschap gevormd en is daardoor zeer heuvelachtig. In het noorden ligt de Chyulu range een keten van vulkanische kegels. Deze lava stromen kunnen te voet worden verkend met weidse uitzichten op twee plateaus de Chaimu en Shetani. De noordelijk gelegen Ngulia Hills bestaan voornamelijk uit steile rotsen en domineren deze omgeving met de hoge pieken van 1825 meter. In het noordwesten zijn de uitlopers van de Kilimanjaro, met een beetje geluk te zien bij klaar heldere dag.

Naast het wild zijn hier veel geologische verschijnselen. De Chyulu en Ngulia heuvels, de Chaimu krater, rivieren en meren zoals Lake Jipe, Tsavo rivier en natuurlijk Mzima Springs. Natuurlijk ook de Shetani lavastromen, de grotten van Shetani en de ketens van de Roaring Rocks.

Vandaag was de eerste dag dat we niet voor dag en dauw naast ons bed hoefden te staan. Na een heerlijk ontbijt vertrokken wij naar Tsavo Oost.

Dit park staat bekend om haar ‘rode’ olifanten, die met hun slurf het rode stof over zich heen blazen.

Tsavo Oost National Park is het grootste park van Kenia met een oppervlakte van 20.812 km² en is te vergelijken met ongeveer de helft van Nederland. Tsavo Oost bestaat voornamelijk uit uitgestrekte savannelandschappen dit in tegenstelling tot die van Tsavo West die glooiender hogere hellingen kent en bergketenuitlopers van de Kilimanjaro.

Na ook de nacht in Tsavo East door gebracht te  hebben gaat onze reis alweer door naar de laatste bestemming van deze prachtige studiereis Mombassa. Het laatste nachtje slapen we aan de kust, en hier nemen wij dan ook afscheid van onze goede chauffeur Simon.

De levendige havenstad is tevens een belangrijk centrum voor rust en ontspanning. Het oude stadscentrum ligt voor het grootste deel op een klein koraaleiland. Het nieuwe gedeelte is een kleurrijk geheel van koloniale gebouwen, markten en moderne winkels. De stad biedt bezoekers een bruisend nachtleven, variërend van stijlvol dineren tot de ongedwongen sfeer van de bars voor zeelieden. U kunt lekker eten in restaurants met Arabische. Chinese, Indiase, Pakistaanse en Europese keuken.

De volgende ochtend vertrekken wij per trein richting de hoofdstad Nairobi, om vanuit hier weer naar huis te vliegen met een directe verbinding van de KLM.

Men kan vanuit Mombassa vliegen naar Nairobi, deze vlucht duurt ongeveer 40 min. Met de trein zoals wij gedaan hebben ben je 5 uur onderweg, maar tijdens deze rit rijd de trein door verschillende natuurparken heen en kan je onderweg gewoon nog wild spotten vanuit uit de trein ‘Hoe leuk is dat?”.

Wat ik vooral tijdens deze studiereis opgemerkt heb, is dat de natuurparken zo verschillen van elkaar.

Sommige afstanden raad ik anders aan om te reizen, maar het blijft voor mij ten slotte een studiereis. En door deze ervaring overland kan ik ook weer beter mijn reizen samenstellen voor mijn klanten.

Ik heb echt genoten op deze bestemming, ik ben FAN! Wat is safari gaaf!  En wat zijn de mensen lief en de natuur onvoorspelbaar mooi!

Bent u net zo enthousiast geworden als ik en bent u van plan om naar Kenia te gaan?

Kom dan gezellig langs en we gaan ook voor u een onvergetelijke reis samenstellen!