Globe
Grenzenloos Goed

Studiereis oost-Canada

Dag 1 Op weg naar Canada – 30 september 2014

Om kwart over 11 moesten we ons melden bij de Air Transat balie in vertrekhal 3. Het merendeel van de groep was al aanwezig, dus we konden al snel inchecken. Daarna tijd om op ons gemak even wat te eten en natuurlijk nog even te shoppen! Om kwart over twee zou het vliegtuig moeten vertrekken, maar door de strenge controle bij de douane zijn we uiteindelijk een half uur later vertrokken. De vlucht is goed verlopen, de stoelen erg comfortabel, maar het entertainmentsysteem liet te wensen over. We zijn wel netjes op tijd geland in Toronto, wel lange rijen bij de douane en ook de shuttle bus naar het moderne Sandman Signature hotel liet lang op zich wachten. We namen plaats op de mega grote gouden bank in de hippe lobby. Sommige kregen als verrassing een penthouse suite op de 16e verdieping. Dit was een mooie, ruime kamer met balkon. We hebben de reistassen op de kamer gezet, ons opgefrist en hebben toen een heerlijk hapje gegeten in Moxie grill restaurant. Om kwart over 9 Canadese tijd (voor ons dus al kwart over 3 ’s nachts was het voor iedereen echt tijd om lekker te gaan slapen! Welterusten..

Dag 2 Niagara Falls – 1 oktober 2014

Omdat we gisteren vroeg zijn geslapen waren de meesten van ons al rond 5 uur wakker (te zien aan de vroege reacties op Facebook). Om 7 uur zijn we gaan al la carte gaan ontbijten. Er was volop keus uit eieren met toast, pancakes, muesli en vers fruit. Het smaakte erg goed. Toen we klaar waren stonden de busjes van Cruise Canada al klaar om ons naar het camperdepot te brengen, wat op een half uurtje rijden van het hotel lag. Tijdens het in orde maken van alle benodigde paperassen kregen wij een film te zien over het reilen en zeilen van de camper. Buiten stonden er drie 30ft (9.30 meter!) campers voor de dames en een 25ft camper voor de heren klaar. Wat een gigantisch grote camper….Ook hier werd nog een keer uitgelegd hoe alles werkt en kregen we campingstoelen en personal kits overhandigd. Na een proefritje over de parkeerplaats was het tijd om te vertrekken! De eerste stop was bij gigantisch grote Wal-Mart om onze eerste boodschappen in te slaan…en hoe, 10 volle tassen. Daarna snel op weg richting Niagara Falls waar we om 1 uur verwacht werden voor een helikoptervlucht, hoe gaaf is dat! Maar al snel kregen we een telefoontje van Patrick dat we het wat rustiger aan konden doen vanwege het slechte zicht bij de Falls. Het was niet koud, maar wel bewolkt met af en toe wat regen. Tegen half twee naderden we Niagara Falls en hadden meteen al een spectaculair zicht op deze mooie watervallen met de opstuwende nevel! We werden ontvangen door Lori Reed van Niagara Parks. Ze heeft het bezoek aan de watervallen en het diner voor ons geregeld. Eindelijk konden we de falls van dichtbij bekijken, ook het zonnetje brak door, dus beter kon het niet. We hebben eerst de “Journey behind the Falls” gedaan, wat een geluid als je vlakbij de watervallen naar beneden hoort donderen! Ieder uur stroomt er tot 15 miljoen m3 van Lake Erie via de hoefijzervormige Horseshoe Falls aan de Ontario kant en via de American Falls aan de zijde van New York State in Lake Ontario. Hierna zijn we via de Niagara Parkway langs de watervallen gelopen, elke hoek gaf wel weer een ander prachtig uitzicht. Om 16 uur zijn we met de Hornblower (deze vaart vanaf de Canadese kant, the Maid of the Mist vaart vanaf de Amerikaanse zijde) heel dicht tot aan de falls gevaren.

Uiteraard kregen we een mooie rode poncho aan, wat ook zeker wel nodig was, want nat werden we zeker!!! Na de boottocht kregen we het slechte nieuws te horen dat de helikoptervlucht helaas niet door ging. Daarna was het tijd voor een heerlijk drankje in Edgewaters Grill waar we ook een diner aangeboden kregen met ook weer een prachtig uitzicht op de watervallen. Via de prachtige Niagara Parkway kwamen we rond half 8 aan op de Vine Ridge campground waar het installeren van de campers kon beginnen! Elektriciteit en water moesten aangesloten worden, boodschappen opgeruimd worden en uiteraard moesten we de bedden nog opmaken. Daarna op weg met onze dollar munten naar de douches en toiletten, die waren verouderd en niet heel erg fris, maar de douche was gelukkig wel lekker warm en dat is belangrijk! Nog een drankje gedaan in de camper en toen zijn we rond 22 uur lekker gaan slapen.

Dag 3 Van Niagara Falls via St. Jacobs naar Tobermory – 2 oktober 2014

Na een heerlijke nacht ging de wekker weer om 6 uur. Na een lekker zelfgemaakt ontbijtje zijn we rond 8 uur vertrokken richting St. Jacobs, een van de belangrijkste centra van mennonieten in Canada en staat vooral bekend omdat er vele zogenaamde Old Order Mennonites wonen, die zich verplaatsen in zwarte koetsjes. Jenny heeft ons een korte rondleiding gegeven over de St. Jacobs Farmers market, een van de grootste boeren weekmarkten van Ontario. Hier kun je mennonitische specialiteiten proeven en kopen. In de gebouwen achter de grote markt wordt ook vee verhandeld, hier hebben we ook een kijkje genomen. Hierna heeft Jenny ons meegenomen naar St. Jacobs village, waar we een kort bezoek aan het visitor center en een lokale bierbrouwerij hebben gebracht. Na de lunch in Stone Crock restaurant zijn we nog even wezen kijken bij een mennonitisch echtpaar, die prachtig woonde op het platteland in een huis zonder elektriciteit. Via een landschappelijke mooie route kwamen we rond zes uur aan op de Lands End campground in Tobermory. Een prachtige camping met mooie, grote parkeerplaatsen. Els heeft voor Patrick zijn verjaardag een heerlijke Paella maaltijd bereid, die we ondanks de vele vervelende muggen buiten hebben genuttigd. Peter heeft ook gezellig een hapje meegegeten. Na een heerlijke warme douche gingen we meteen lekker slapen, want de volgende morgen moesten we weer vroeg op!

Dag 4 Met de ferry naar Manitoulin Island – 3 oktober 2014

Na een onstuimige nacht met veel wind en regen ging om half zeven de wekker weer. Het dagelijkse ritueel van douchen, ontbijten, afwassen en de camper afkoppelen van stroom en water was binnen een uurtje gepiept. Om 08.50 uur zou de ferry van Tobermory naar South Baymouth op Manitoulin Island vertrekken, maar we moesten ons een uurtje van te voren melden. Het waaide nog steeds flink, maar het zonnetje scheen wel al lekker. We hebben nog een kort wandelingetje gemaakt door het knusse haventje van Tobermory voordat we om half negen met de camper aan boord van de ferry konden rijden. Tijdens de twee uur durende ferry overtocht hebben we het grootste gedeelte buiten op het dek in leuke gekleurde houten stoelen doorgebracht. Er kwamen steeds meer wolken opzetten, maar toen we net voor elven de ferry afreden was het nog steeds droog. Na een korte koffiestop bij Big Lake begon het enorm hard te regenen en ook waaide nog steeds hard. Jammer, want de natuur met de Indian Summer kleuren is prachtig hier. We hebben wat boodschappen gedaan in Mindemoya en lekker gelunched in het pittoreske plaatsje Gore Bay. Na de lunch zijn we direct naar ons overnachtingsadres van vanavond gereden, Batman’s Campground in Shequiandah, want een stop bij de Bridal Veil Falls had met dit slechte weer echt geen zin. We hebben weer een prachtige kampeerplek aan het water gekregen, dat uitzicht maakt alles weer goed! Nadat we op de campground aan kwamen bleek een stop bij de Bridal Veil Falls toch wel de moeite waard te zijn geweest volgens de andere van de groep. Sandra, Els en Anjes besloten toch nog weer een half uur terug te rijden. Bridal Veil falls was echt een fantastische waterval waarin heel veel zalmen tegen de stroming in zwommen. Je kon achter de waterval doorlopen en daar zag je zelf de zalmen tegen de waterval op zwemmen. Sommige klapte terug op de stenen. Echt een bizar mooi gezicht.

Dag 5 Killarney Provincial Park – 4 oktober 2014

Het grootste gedeelte van de nacht heeft het weer geregend! Toen we ’s morgens wakker werden was het droog, maar natuurlijk erg drassig en modderig op de camping. Rond 9 uur zijn we vertrokken. Eerst hebben we een stop gemaakt bij het RV dumping station om het afvalwater en het toilet te legen. Een vies karweitje, maar het was zo gepiept. Via de prachtige Highway 6, waar we even af zijn gegaan bij de White Fish Falls voor een korte fotostop (hier brak zelfs het zonnetje even door), reden we richting Sudbury. Hier wilden we eigenlijk een stop maken voor de lunch, maar het was nog aan de vroege kant dus we besloten door te rijden naar Killarney Provincial Park. De weg naar park was fantastisch mooi en eindigde in het dorpje Killarney, waar we heerlijk gelunched hebben in Sportman’s Inn met uitzicht over het haventje. Ook hier hadden ze goede WIFI. Het rijden met zo’n grote camper is even wennen, maar als je eenmaal gewend bent rijdt het fantastisch!! Rond 15 uur kwamen we aan op Lake George campground en besloten na het installeren van de camper een trail te gaan lopen. Er waren volgens de receptioniste beren gesignaleerd, maar deze hebben we vandaag helaas niet gevonden. Met het lopen van de Granite Ridge trail waren we zo mee klaar omdat het wandelpad heel nat was en soms zakte je tot je enkels in de modder. Toen op naar Lake George waar kanovaarders zich klaar maakten voor een meerdaagse trip. Ook hier scheen het zonnetje weer even, koud was het wel, ik denk een graad of 10. Na een kort wandelingetje langs het meer zijn we teruggelopen naar de camper en hebben even snel schoongemaakt met de franse slag. Toen alle campers waren gearriveerd hebben we gezellig met z’n allen rond het vuur gezeten, dat we met hulp van onze Canadese buren, Rob en Robin, hebben aangekregen. Toen het wederom begon te regenen is iedereen gaan koken in z’n eigen camper. Wij aten pasta en omdat we genoeg hadden hebben Patrick en Peter met ons meegegeten. Rond half 11 is iedereen lekker z’n bedje ingedoken en het heeft de hele nacht aan een stuk geregend!

Dag 6 Op weg naar Algonquin Provincial Park – 5 oktober 2014

Omdat het zo koud was had niemand zin om er vanmorgen als eerste uit te gaan. Uiteindelijk zijn we om half 8 opgestaan, maar hebben wel meteen de verwarming aangezet. Na een lekker ontbijtje zijn we op pad gegaan richting onze volgende bestemming voor de komende dagen, Algonquin Provincial Park. We hebben een korte koffie en WIFI stop gemaakt bij French River Trading Post. Het weer wisselend met hevige regen tot blauwe luchten en zon, maar wel erg koud! Na een heerlijke lunch aan de Waterfront van Parry Sound kwamen we rond 16 uur aan op Lake of Two Rivers campground. Na het inchecken zijn we eerst nog even naar het RV dumping station geweest om het afvalwater te legen en water bij te vullen. Terug op de campground begonnen we aan ons maaltje van de avond. Na het eten gingen we nog even op bezoek bij de andere campers.

Dag 7 Algonquin Provincial Park – 6 oktober 2014

Vanmorgen hoefden we niet zo heel vroeg op, omdat we 2 nachten op Lake of Two Rivers camp ground verblijven. Vanaf 8 uur kon je versgebakken broodjes bij de kamp winkel kopen, die ons heerlijk smaakten! Om 10 uur moesten we ons verzamelen bij de bike rental shop voor een mountainbike tocht door het prachtige Algonquin Provincial Park. We kregen prachtige fietsen met voor vering van met merk Specialized. Onze gids Randy had veel te vertellen over zijn fietsavonturen over heel de wereld. Hij heeft meerdere keren een 120-daagse fietstocht begeleid van Cairo naar Kaapstad en ook in alle andere werelddelen heeft hij wel gefietst! De tocht was prachtig, helaas ook dit keer geen wildlife gespot. Het was koud en af en toe kregen we een kort regenbuitje over ons heen, maar dat mocht de pret niet drukken. Randy miste een afslag waardoor we een uurtje langer hebben gefietst! Bij terugkomst rond 13 uur had iedereen trek van de inspanning en hebben we in campers gelunched! Daarna hebben een aantal Two Rivers trail (2.3 km) gelopen, een mooie wandeling met prachtige uitzichten en veel nieuwsgierige eekhoorntjes! Toen was het tijd voor een borrel met wat lekkers, we hadden ondanks de kou alle stoeltjes en tafel buiten neergezet, maar ook toen begon het weer te regenen, dus maar weer snel naar binnen. Laatste avond weer kokkerellen in de camper. Helaas ging bij 1 van de campers rond 23 uur het monoxide alarm af, ze hebben een aantal extra ramen opengezet, maar achteraf bleek het gelukkig loos alarm te zijn…

Dag 8 Van Algonquin terug richting Toronto – 7 oktober 2014

Ook vandaag konden we het rustig aan doen. Na het ontbijt zijn we nog even naar het meer gelopen om wat foto’s te maken, het zonnetje brak zelfs door. Via het rv dumpingstation zijn we doorgereden naar Lake Opeongo waar we ons om 11 uur moesten melden voor een boottocht over het meer van een uurtje. De uitzichten waren schitterend en ondanks de koude harde wind hebben we allemaal super genoten van deze laatste activiteit in Algonquin Provincial Park. Vervolgens weer achter het stuur gekropen voor de rit van ongeveer 2.5 uur naar Cookstown, onze laatste overnachtingsplek van de reis. We hebben ons gemeld bij de KOA camping, die er verzorgd, maar sfeerloos bij lag. De sanitaire voorzieningen waren voortreffelijk en ook was de gehele camping voorzien van snelle WIFI. Dit was ook wel nodig voor ons verslaafden, aangezien er de 2 dagen in Algonquin helemaal geen wifi voorhanden was!! Na een half uurtje op internet te hebben gesurft, zijn we naar Tanger Outlets gereden! Net voor zevenen zijn we met 2 campers naar Barrie gereden, waar met de hele groep zijn gaan eten in Montana ‘s Cookhouse Saloon. Een gezellig en heerlijk laatste diner als afsluiting van deze geweldige studiereis. Morgen moeten we al vroeg op pad om de campers in te leveren vandaar dat we na terugkomst op de camping de tassen nog hebben ingepakt. Na een heerlijke douche zijn we lekker gaan slapen, de laatste nacht in onze camper…

Dag 9 Toronto en terug naar huis – 8 oktober 2014

Na een snel ontbijt hebben we met z’n allen de spullen opgeruimd, afgewassen, tassen verder ingepakt, camper geveegd en ontkoppeld…Rond 9 uur was het tijd om ook de laatste camping achter ons te laten en richting Toronto te rijden om de campers bij Cruise Canada in te leveren. Hier waren we netjes op tijd en zelfs de bus voor de stadstour door Toronto stond al klaar. Fred was onze chauffeur en gids voor de dag en heeft ons al rijdend alle hoogtepunten van de super leuke stad Toronto laten zien. We kwamen door verschillende wijken zoals Yorkville (met fraaie Victoriaanse herenhuizen, groene en fleurige straten, binnentuinen, chique boetieks, exclusieve galeries, boekhandels, uitmuntende restaurants en terrasjes), Chinatown, Financial en Entertainment District en Harbourfront. Om twee uur werden we verwacht voor de lunch in hotel Bond Place, die goed verzorgd was. Hierna kregen we nog een aantal kamers te zien, die er prima en modern uitzagen. Na de site inspectie zijn we de stad ingelopen en stuitten al snel op een grote menigte mensen in Younge Street. Er bleek vanavond de eerste ijshockey wedstrijd van het seizoen te zijn tussen de Toronto Maple Leafs en Montreal Canadians. Er waren podia, er werd van alles gratis uitgedeeld en er liepen cameraploegen rond, een gezellige drukte van ja welste. Via het Eaton Center, een erg grote shopping mall hebben we een drankje gedaan in het Hard Rock Café. Toen terug naar het hotel waar Fred alweer stond te wachten om ons naar de CN tower te brengen. De snelle glazen lift bracht ons in minder dan 1 minuut naar een hoogte van 346 meter. De toren zelf is 553 meter hoog! Prachtige uitzichten over heel de stad ondanks dat het weer helemaal bewolkt was geworden. Een super mooi einde van de laatste dag van een ongelooflijk gezellige en leuke studiereis door Oost Canada! Rond 20 uur kwamen we aan op Toronto Pearson International Airport waar het inchecken bij Air Transat erg snel en efficiënt verliep. We hebben nog een hapje gegeten en uiteraard nog even op internet rondgekeken voordat het vliegtuig om 23 uur vertrok richting Amsterdam. De vliegduur bedraagt volgens de piloot iets minder dan 7 uur, dus landen we de volgende morgen voor de geplande aankomsttijd weer op Nederlandse bodem! Met dit verslag willen we iedereen en vooral ook Kuoni Tenzing Travel bedanken voor een super leuke, mooie en vooral gezellige studiereis…